הפרובוקטור - לצעוק ולהוציא את כל מה שיש לנו על המדינה, וגם קצת על העולם

מבחן לאיתור מחוננים

צעצועים לילדים: כיצד תוכלו לצמצם עלויות?

משרד החינוך מעוניין לטפח ולהעצים את כישוריהם של תלמידים בעלי יכולות גבוהות מהממוצע, ולכן מציע להם תוכניות מיוחדות ומגוונות מתחומי ידע שונים שלרוב לא נמצאים ברשימת נושאי הלימוד בבתי הספר או שבתי הספר לא מעמיקים בהם.

כדי לאתר את התלמידים בעלי היכולות הגבוהות, משרד החינוך מקיים מבחני קבלה בכל שנה. המבחנים נערכים בכלל בתי הספר הממלכתיים, ממלכתיים דתיים ובתי הספר של המגזר הערבי.

תהליך האיתור מתחיל כשנה לפני תחילת תוכניות ההעשרה עצמן, לרוב בכיתות ב' ולעיתים בכיתות ג'.

מבחני האיתור בודקים יכולת לימודית כללית על בסיס מיומנויות אינטלקטואליות כלליות, והם לא מהווים אמצעי לניבוי הישגים לימודיים במקצועות בית הספר. כמו כן הם לא מתייחסים לפרמטרים שאינם קשורים למיומנות לימודית, כמו מוטיבציה או יצירתיות. תוצאות המבחנים הן יחסיות ונבדקות ביחס לכל שנתון בנפרד.

בתחילת שנת הלימודים בה מתחיל האיתור נקבע מועד למבחן האיתור. באחריות בתי הספר להסביר את התהליך ומשמעותו להורים וההשתתפות במבחנים אינה חובה, כלומר הורה שאינו מעוניין שילדו ישתתף בתהליך רשאי לעדכן את בית הספר ולהפסיק את השתתפותו. לא ניתן לחזור על אף שלב בתוכנית ולכן אם תלמיד מעוניין להגיע לתוכניות המחוננים עליו להתכונן לכל שלב ברצינות. כמו כן לא ניתן להתמיין פעמים נוספות לתוכנית, גם לא באותה שנה.

הורה המעוניין לשפר את הסיכויים שילדו יתקבל לתכנית המחוננים יכול לרשום אותו למגוון מכונים המתמחים בהכנה למבחני מחוננים. מכונים אלו יעבדו עם הילד באופן הדוק, יחדדו את יכולותיו ויכינו אותו לשלבי הבחינה באופן מיטבי, וכך שהוא יכיר את מה שהולך לבוא לפניו היטב. כאשר הוא מכיר את השאלות ויודע מה מבקשים ממנו, גורמים כגון לחץ וחשש לא יפגעו ביכולותיו בבחינה.

שלבי הקבלה לתכניות המחוננים

תהליך האיתור מתחלק לשני שלבים וראיון:

שלב א- סינון: האיתור מתחיל במבחן הנערך לכל התלמידים בשכבת הגיל בבית הספר, בתחומי הבנת הנקרא וחשבון. צוות בית הספר בוחר כ20% מתלמידי השכבה בעלי הציונים הגבוהים ביותר בבחינה ומפנה אותם לשלב הבא.

שלב ב- איתור: מתקיים לרוב באמצע שנת הלימודים, בין פברואר לאפריל. בשלב זה מתקיים מבחן קבוצתי על ידי מרכזי בחינה האחראים גם על הבדיקה. בשלב זה נבחנים מלבד 20% המצטיינים גם כאלו שהוחרגו על סמך בקשה וטיפול של הרפרנט המחוזי לטיפול במבחני קבלה ולפניות הורים.

הבחינה בשלב זה בודקת יכולת קוגנטיבית באופנים שונים, באמצעות שאלות מילוליות, צורניות ומספריות. חומר הבחינה אינו קשור לחומר הנלמד בבית הספר וניתן לגשת לבחינה גם ללא הכנה.

הבחינה ברמת קושי גבוהה משום שכך מתאפשר לאתר את התלמידים המוכשרים ביותר. תלמידים הנמצאים באחוזוני הציונים הגבוהים ביותר- כ1.5%-3% מהציונים הגבוהים ביותר, מתקבלים לתכנית המחוננים. בגלל מיעוט המתקבלים מומלץ להורים לא לשלוח את ילדם לבחינה אם חוויית אי קבלה עלולה לפגוע בו או לתסכל אותו וכן אם הם לא מעוניינים לשלוח אותו לתכנית המחוננים אלא לתכניות אחרות.

ראיון קבלה: לאחר שהתלמיד עובר את סף הקבלה עליו לעבור ראיון אישי שמטרתו העיקרית היא הכרה אישית של התלמיד, בדיקת רמת המוטיבציה שלו לתכנית המחוננים וכמה הוא מתאים לה.

חשוב לדעת שלא ניתן להתקבל לתכניות המחוננים השונות שלא במסגרת מבחני הקבלה הסטנדרטיים ועמידה בקריטריונים שנקבעו בהם, גם אם לתלמיד יש המלצות או אבחון מגורם פרטי כמחונן. ישנן תכניות מצטיינים מלבד תכניות המחוננים, אליהן ניתן להגיע ללא מבחני האיתור ובכפוף להישגים, מוטיבציה ושיקולי הצוות החינוכי בבית הספר.

 

השאירו לנו תגובה לפוסט

למה פרובוקטור?

לכל אחד יש משהו לומר, ביקורת או פירגון ולפעמים סתם לפרוק את מה שיש לו על הלב. במקום לשמור הכל בפנים תשפכו את זה על המקלדת 

פוסטים אחרונים

גלילה לראש העמוד