הפרובוקטור - לצעוק ולהוציא את כל מה שיש לנו על המדינה, וגם קצת על העולם

המדריך המלא לנושא חוק התקנת בלוני גז

משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים הוא הגוף הממונה על בטיחות בגז והגוף המפקח והאמון על נושא הגפ"מ הביתי.
במדינת ישראל חוקק חוק בגז שמטרותיו הם :

  • הסדרת רישוי ספקי הגפ"מ.
  • בטיחות העיסוק בגפ"מ.

הוראותיו המרכזיות של החוק עוסקות:

  • בחובה לבצע בדיקת תקינות למתקן גפ"מ של צרכן טרם תחילת אספקת הגפ"מ.
  • חובת ביצוע בדיקת תקינות תקופתית לכל צרכן גפ"מ אחת ל-5 שנים.
  • חובת רישוי של ספק גפ"מ.
  • חובה על מי שעוסק בעבודות גפ"מ לקבל רישיון לעבודות גפ"מ.
  • אספקת גפ"מ לצרכן בעל חוזה בכתב בלבד.

יש בחוק עוד כמה תקנים שעוסקים בנושאי הגפ"מ:

  1. תקן 158 הינו התקן הרשמי והעיקרי העוסק בתחום הגפ"מ בחוק ובין היתר מגדיר מהם התנאים ההנדסיים להתקנת צוברים ומתקני גפ"מ, מרחקי בטיחות נדרשים, אופן ביצוע בדיקות תקניות למערכות גפ"מ וכו'. מתוקף סמכותו משרד התשתיות הלאומיות האנרגיה והמים מפקח על חברות גז, על מתקני גפ"מ ובדיקת התאמתם לדרישות התקן.
  2. ​​בית משותף שבו מותקנת מערכת גפ"מ מרכזית, רשאים רוב בעלי הדירות המחוברים למערכת הגפ"מ, להחליט על החלפת ספק גפ"מ בכפוף להסכמה בכתב. לאחר החלפת הספק, לא יהיו בעל דירות הקשורות למערכת רשאים להתקין מתקן גפ"מ נפרד לדירתם. ספק הגפ"מ היוצא מחויב למכור את צובר הגפ"מ לספק הנכנס, המעוניין בכך.

 

  1. בהתאם לתקנות הסדרים במשק המדינה, שפורסמו בפברואר 2015, ספקי גפ"מ יאפשרו עיון בעלויות ממוצעות של צרכנים בעבור שירותי גפ"מ בתקופה המוגדרת בתקנות באמצעות מחשבון השוואת מחירים של משרד האנרגיה. חברות גז מסוימות כגון שמש גז מספקות מחירים תחרותיים ואטרקטיביים.

תשלומים לצרכן המחובר למערכת גפ"מ מרכזית –  צו הפיקוח על מצרכים ושירותים העוסק בתשלומים עבור גפ"מ המסופק במערכת מרכזית, מסדיר בין היתר את הנושאים הבאים: ריבית פיגורים על חשבון שלא שולם במועדו, מקדמת מלאי, והסכום שניתן לגבות בעקבות הפסקת אספקת גפ"מ בשל אי תשלום החשבון.

מועדי אספקת מיכלי גפ"מ (בלונים) לצרכן – צו בדבר שירות אספקת גפ"מ קובע כי יש לספק לצרכן מיכל גפ"מ תוך 16 ימים מיום הדרישה, כאשר המרחק בין מחסן חברת הגפ"מ ובין מקום הצריכה הוא עד 50 ק"מ, ובמקרים אחרים – תוך 21 יום.

 סקירת חברות גז בישראל לשנת 2021

מרבית הצריכה בישראל מגיעה מבתי הזיקוק בחיפה ובאשדוד, חלקה מיובא מחו"ל. עד שנת 1990 היה שוק הגפ"מ בישראל בפיקוח מנהל הדלק במשרד האנרגיה והתשתיות. בשנת 1989 (שנת היווסדותה של חברת שמש גז) יושמה רפורמה ראשונה בענף, אשר פתחה את השוק בפני ספקים נוספים והסירה את הפיקוח על המחירים. התחרות הורגשה בעיקר במגזרי התעשייה והחקלאות, שבהם ירדו מחירי הגפ"מ. במגזר הביתי המחירים דווקא עלו, והביאו שוב לפיקוח על המחירים, אשר הוסר שוב בשנת 1995.

בשנת 2008 אושרה בכנסת, במסגרת חוק משק הגז, רפורמת הגז שנועדה לקדם את התחרות במשק הגפ"מ לצריכה ביתית. זוהי אחת הרפורמות החשובות שהוביל משרד האנרגיה, אשר קידמה באופן משמעותי את התפתחות משק הגפ"מ בישראל. כיום, יש בישראל כ-2.4 מיליון צרכני גז וכ59 חברות גז. בשוק שולטות החברות הוותיקות המחזיקות בכ-85% מהצרכנים.
המאמר נכתב באדיבות שמש גז –  smsgas.co.il

 

 

השאירו לנו תגובה לפוסט

למה פרובוקטור?

לכל אחד יש משהו לומר, ביקורת או פירגון ולפעמים סתם לפרוק את מה שיש לו על הלב. במקום לשמור הכל בפנים תשפכו את זה על המקלדת 

פוסטים אחרונים

גלילה לראש העמוד