הפרובוקטור - לצעוק ולהוציא את כל מה שיש לנו על המדינה, וגם קצת על העולם

עבירות מע"מ – מהן וכיצד ניתן להימנע מהן?

עורך דין לענייני עבודה

החוק במדינת ישראל קובע כי בכל עסקה כספית המתבצעת בין אזרחים במדינה יוטל שיעור מס מסוים הנקבע בכל שנה. מס זה נקרא מסך ערך מוסף, והרשות המנהלת את תהליכי גבייתו היא רשות המיסים בישראל. משום כך כל בעל עסק יודע כי בכדי שיוכל לעמוד בהתחייבויות החלות עליו על פי חוק מס ערך מוסך, עליו להוסיף שיעור מס בגובה של 17% למוצר/שירות הנמכר על ידו.

הצרכן של אותו שירות/מוצר הוא זה הנוטל בנטל של תשלום מס ערך המוסף, כאשר בעל העסק זכאי להזדכות על תשלומי המס שבוצעו על ידו באמצעות החזרי מס המחושבים בכל שנה. כיוון שמדובר בסכומי כסף לא מבוטלים, קיימים סוגים שונים של עבירות מע"מ העשויים לגרור אחריהן השלכות קשות של קנסות ועד מאסרים.

עבירות מע"מ טכניות

עבירות מע"מ המוגדרות כעבירות טכניות הינן עבירות שלרוב בוצעו בתום לב על ידי בעל העסק, כך שלמעשה אותן עבירות בוצעו כתוצאה מאי ציות להוראות הקבועות בחוק שנועדו להסדיר את הליכי הגבייה של המס, ולא כפועל יוצא של בעל העסק להרוויח מחוסר ציות להוראות.

עבירות אלו כוללות בין השאר אי תשלום מע"מ במועד, איחור בהגשת דו"ח מע"מ, אי הוצאת חשבונית כנגד עסקה שבוצעה, ניהול לא נכון של ספרי חשבונות או אף חוסר בניהול שלהם, טעות בחישובי המע"מ שאיננה נובעת מכוונה תחילה, חוסר הוספת תשלומי מע"מ בחשבוניות וכו'.

עבירות מע"מ מהותיות

עבירות מע"מ שהן מהותיות מוגדרות כעבירות פליליות שבוצעו מתוך כוונה תחילה, כך שמטרתו של בעל העסק הייתה להימנע מתשלומי מס למדינה באמצעות מהלכים שאינם חוקיים כמו זיוף חשבוניות, ניכוי מס ללא אסמכתא המעידה על הצורך בכך, הסתרה או זיוף של ספרי חשבונות, השמדת מסמכים העלולים להפליל את בעל העסק בביצוע עבירות מהותיות אלו ואחרות וכו'.

עבירות אלו נחשבות כעבירות מהותיות בתחום המע"מ כיוון שמטרתו של בעל העסק היא להימנע מתשלומי מס למדינה, או לחילופין לייצר תמונה עסקית שונה לתמונה האמיתית בכדי להניב רווחים כספיים מהחזרים או תשלומי מס המוטלים עליו כחוק.

כיצד להימנע מעבירות מע"מ?

עבירות מע"מ הן עבירות פליליות לכל דבר ועניין, ולכן ביצוע עבירות מסוג זה עשויות להוביל לעונשים קלים עד קשים כמו תשלומי קנסות גבוהים ועד ריצוי מאסר בפועל. כדי להימנע מתסבוכת לא נעימה זו, חשוב לנהל את החלק הפיננסי של העסק בצורה נכונה, מקצועית וחוקית באמצעות אנשי מקצוע מוסמכים לכך.

נכון לומר כי עבירות מע"מ טכניות אינן נחשבות כעבירות חמורות, אך יחד עם זאת יש להבין כי אלו הן עבירות פליליות העשויות להוביל לעונשי מאסר של עד שנה. לכן חשוב לזכור כי אף פעם לא מאוחר מדי, וגם אם מתגלים במקרה עסקאות שבוצעו לא כחוק מסיבת תום לב, כמו חישוב שגוי של סכומי המע"מ או הפחתת סכומי המע"מ מחשבוניות שונות, מומלץ לפנות בהקדם ליעוץ של עורך דין מע"מ שיוכל להכווין את בעל העסק כיצד לפעול, ואף לייצג אותו בבית המשפט במקרה הצורך.

 

השאירו לנו תגובה לפוסט

למה פרובוקטור?

לכל אחד יש משהו לומר, ביקורת או פירגון ולפעמים סתם לפרוק את מה שיש לו על הלב. במקום לשמור הכל בפנים תשפכו את זה על המקלדת 

פוסטים אחרונים

גלילה לראש העמוד