הפרובוקטור - לצעוק ולהוציא את כל מה שיש לנו על המדינה, וגם קצת על העולם

מי בוחר שמאי רכב במקרה של תאונה ומהן הזכויות של המבוטחים?

כל אדם שהרכב שלו ניזוק בעקבות תאונת דרכים יכול להגיש תביעת פיצויים לחברת הביטוח, כאשר בתמונה מעורב גם שמאי רכב שמעריך את הנזק שנגרם. אבל מי בוחר את השמאי? ומה עושים אם יש מחלוקת בינינו לאותו שמאי לגבי אומדן הנזקים, או מחלוקת בין השמאי לחברת הביטוח?

האם שמאי הרכב פועל לטובת חברת הביטוח בלבד?

כל שמאי רכב שעובד עם חברת הביטוח שלכם אמור להיות בעל אינטרס טבעי כפול: הוא מחויב גם לחברת הביטוח אבל גם לכם. מצד שני, כולנו מודעים לעובדה שחברת הביטוח תנסה למזער את היקף הנזקים במטרה לשלם פחות פיצויים, מה שיגרום לשמאי שלה לבצע הערכה לא מדויקת, שלא באמת מייצגת כראוי את האינטרסים שלכם. לו חברת הביטוח הייתה מסתמכת באופן יחסי על חוות הדעת של אותו שמאי ומביאה בחשבון שעשויות להיות גם טעויות ברמת ההערכה, עוד היינו יכולים לישון בשקט. אבל כשגם המוסך של חברת הביטוח עשוי להצטייר כשותף לא ידידותי למבוטח ולבצע תיקון לא איכותי, עם חלפים לא מקוריים, כבר קשה לנו להישאר אדישים למצב. 

בחירת שמאי רכב פרטי

לכן ההמלצה כיום היא לפנות לשמאי רכב פרטי. לפי המלצות "ועדת זליכה" שהתקיימה כדי להגביר את התחרותיות בענף הרכב, נקבע שחברת הביטוח מוכרחה לאפשר למבוטחיה לבחור בעצמם את השמאי, מתוך מאגר השמאים המורשים הפועלים בישראל. שימו לב שאתם בוחרים בשמאי שאכן מופיע במאגר המורשים ולא כל שמאי שמצאתם ברשת, כדי להימנע מגורמים לא מקצועיים מספיק שתפקידו בידיהם את השווי הכלכלי היקר והחשוב הזה. 

בנוסף, גם אם בחרתם שמאי באופן עצמאי, חברת הביטוח מחויבת לכסות את שכרו (כל עוד מדובר בשכר סביר על פי ההגדרה). בדקו שהוא רשום כחבר באיגוד השמאים, משום שבמסגרת החברות בארגון מתעדכנים השמאים בכל התפתחות שקשורה לתחום הרכב ועוברים השתלמויות שנוגעות לטכנולוגיות שונות שמותקנות בכלי הרכב, לחלפים ורכיבים כמו צמיגים ומנוע וגם לסוגי רכבים חדשניים יחסית כמו רכב חשמלי או היברידי. 

שמאי רכב פרטי אמד נזק, שמאי הביטוח אמד פחות 

אחת הבעיות בהזמנת שמאי רכב פרטי היא העובדה שלפעמים הוא לא תואם את ההערכה שסיפק השמאי של חברת הביטוח. הדבר קורה כאשר המבוטחים מסכימים תחילה להשתמש בשמאי של חברת הביטוח, אך לאחר שהם לא מסתפקים מהקביעה שלו לגבי ירידת הערך ואומדן הנזק, הם נעזרים בשמאי פרטי שקובע היקף נזיקין גדול יותר. במצב זה, רוב המבוטחים יתקלו בבעיה, משום שחברת הביטוח כעת מסכימה לפצות אותם רק על פי מה שקבע השמאי הראשון. אז מה עושים?

על פניו, כל עיסוק בתביעת נזיקין אמור להצריך מכם "להכות בברזל בעודו חם". ככל שהתיעוד והאומדן לנזק מתקרבים למועד גרימת הנזק עצמו, כך מתרחשת הערכת נזקים מדויקת יותר. כשהזמן חולף, חלק מהנזקים ייעלמו וחלקם יחמירו, מה שישנה בלי סוף את האומדן האפשרי ואת סדר גודל הפיצויים.

שימוש בשמאי מכריע

מכיוון שבתחום הרכב שלא כמו נזקי גוף למשל, לא ייגרמו שינויים רבים בין שני ביקורי השמאי ולכן עומדת האפשרות לפנות לשמאי נוסף שיכריע מי צודק. שמאי מכריע הוא מעין פרקטיקה מקובלת שבה משתמשים כדי לגשר על הפערים בין שמאי הביטוח לשמאי הפרטי שלכם ואפשר לערער בפניו על האומדנים שקיבלתם. חברת הביטוח היא זו שמפעילה במידת הצורך את השמאי המכריע (כלומר, מציעה את האפשרות ומכסה את עלות שירותיו) ומדריכה אתכם למצוא שמאי מכריע מתוך מאגר ארצי רלוונטי. 

השמאי יעריך שוב את הנזק בהתאם לשיקול דעת מקצועי ועל פי החוק, כאשר ההצעה שלו לתיקון תהיה הקובעת. המבוטח יוכל לערער על הקביעה אם יש צורך, תוך יום עסקים אחד. אם התרחש עוול בפעולת השמאי המכריע (למשל – חברת הביטוח התערבה בעבודתו), אפשר להתלונן על כך מול המפקח על הביטוח במשרד האוצר ואיגוד שמאי הביטוח. 

השאירו לנו תגובה לפוסט

למה פרובוקטור?

לכל אחד יש משהו לומר, ביקורת או פירגון ולפעמים סתם לפרוק את מה שיש לו על הלב. במקום לשמור הכל בפנים תשפכו את זה על המקלדת 

פוסטים אחרונים

גלילה לראש העמוד