הפרובוקטור - לצעוק ולהוציא את כל מה שיש לנו על המדינה, וגם קצת על העולם

אבחון הפרעת קשב וריכוז

הפרעת קשב וריכוז או בשמה הקליני (ADHD), היא הפרעת קשב, אשר יכולה להתבטא כהפרעה בעלת שני מצגים שונים: חוסר קשב, והתנהגות היפראקטיבית אימפולסיבית. על פי הערכות של אנשי מקצוע 10%-7% מהילדים ומבני הנוער עד גיל 18 סובלים מהתופעה. בעבר התייחסו להפרעת קשב כאל הפרעה המוגבלת לילדות, אשר חולפת עד גיל ההתבגרות, אולם כיום ההערכה היא שרובם הגדול של הילדים אשר סובלים מהפרעת קשב, ימשיכו לסבול ממנה גם בתקופת מאוחרות יותר בחיים. הדרך הכי טובה להבין האם יש חשש להפרעת קשב היא על ידי אבחון המתבסס בראש ובראשונה על דיווח של ההורים ושל הצוות החינוכי. אבחון הפרעת קשב וריכוז כולל חמישה שלבים עיקריים: הערכה התפתחותית, בדיקה קלינית הנעשת על ידי רופא, מילוי שאלונים על ידי ההורים והמורים, מבחן ממוחשב המכונה TOVA, ולבסוף סיכום התוצאות והמלצות לטיפול.

מה הם התסמינים של הפרעת קשב וריכוז?

הפרעות קשב וריכוז כאמור יכולים להתבטא בשני אופנים. יתכנו התנהגויות המאופיינות בחוסר קשב כמו: קושי להיות קשוב לאורך זמן, חוסר קשב כאשר מדברים אליו ישירות, קושי לעקוב אחרי הוראות או נטיה להימרחות בביצוע מטלות, קושי לשמור על סדר וארגון, נטייה לשכחנות ואפילו דעה שמוסחת מאוד בקלות.

האופן השני של הפרעת קשב וריכוז מאופיין בהיפראקטיביות ואימפולסיביות, ויתכנו התנהגויות שונות כמו: ישיבה בחוסר מנוחה, דיבור שוטף בלי הפסקה, קטיעה של אנשים במהלך השיחה והתפרצות לדברים, קושי להשתתף בפעילויות בצורה שקטה, פליטה של תשובות לפני סיום השאלה ועוד. הפרעת קשב וריכוז אצל ילדים ומבוגרים כאחד עשויה לגרום לקשיים משמעותיים בהתנהלות היומית, ולעיתים אף קשה מאוד לאתר אותה. הילדים האלו נוטים להיות מתוייגים ״כבעייתיים״ ולא לקבל אבחון וטיפול כמו שצריך. הימנעות מטיפול מוקדם ככל שניתן, עשויה לגרום לקשיים בתפקוד, להפרעות התפתחותיות, ואף התפתחות של הפרעות פסיכיאטריות כמו דיכאון בגיל הבגרות, ולכן האבחון והטיפול חשובים במיוחד.

אבחון קשב וריכוז אצל ילדים ומתבגרים

אבחון קשב וריכוז אצל ילדים ומתבגרים חשובה מאוד על מנת למנוע כמה שניתן את התסכול הנלוה לתופעה. אבחון קשב וריכוז אצל ילדים ומתבגרים נעשה בעיקר על מנת לשלול תופעות ובעיות רפואיות אחרות שיכלות לגרום לאותם הסימפטומים, ועל מנת להיות בטוחים כי אכן מדובר בהפרעה מן הסוג הזה.

בעבר נהגו לחשוב כי מדובר בהפרעה אשר גורמת לירידה תפקודית בגיל הבגרות, שמובילה בסופו של דבר לקושי מבחינה אקדמית, מבחינה מקצועית וגם בתחומים אישיים שונים, ולרמה נמוכה מכלל האוכלוסיה. כיום יודעים כי ישנם מספר דרכים להתמודד עם הפרעת קשב ולטפל בה בהצלחה. הטיפול כולל טיפול תרופתי יעיל, טיפול התנהגותי וטיפול רגשי, שמיועד להתמודד עם ההשלכות של התופעה ועם היעדר הבחנה בגיל מוקדם יותר וההשלכות של כך. טיפול נכון מונע את החמרת הליקויים ומאפשר תפקוד תקין, והתנהלות רגילה לכל דבר ועניין.

 

השאירו לנו תגובה לפוסט

למה פרובוקטור?

לכל אחד יש משהו לומר, ביקורת או פירגון ולפעמים סתם לפרוק את מה שיש לו על הלב. במקום לשמור הכל בפנים תשפכו את זה על המקלדת 

פוסטים אחרונים

גלילה לראש העמוד