הפרובוקטור - לצעוק ולהוציא את כל מה שיש לנו על המדינה, וגם קצת על העולם

החזר מס לעצמאיים – כל מה שחשוב לדעת

מחשבון

אם אתם עצמאיים לגמרי או עובדים כשכירים במקום עבודה אחד ומגישים במקרים אחרים גם חשבוניות או קבלות כעצמאיים, כדאי לכם לעשות בכל שנה ברור, ולבדוק האם מגיע לכם החזר מס.

כדי להבין את נושא החזרי המס, כדאי להבין קודם כל, כיצד עובדת שיטת המיסוי בישראל. אחר כך אפשר לברר אם עשוי להגיע לכם החזר מס, באילו תנאים ועד כמה.

בכל מקרה, גם אם נראה לכם ש"אין סיכוי", עדיין כדאי לבדוק מול רואה חשבון מה הסטטוס שלכם, או לפנות ללשכת מס קרובה (נניח שאתם גרים בפתח תקווה – אז באותה עיר) ולברר שם מה ההליך ומה הזכויות שלכם.

כיצד מחושב המס בישראל?

בישראל, מס הכנסה מחושב על פי ההכנסה השנתית שלנו: אם נניח והרווחנו בכל שנה 100,000 ש"ח והיו לנו הוצאות מוכרות לצרכי מס בגובה 50,000 ש"ח, נשלם מס הכנסה על 50,000 ש"ח.

תיאורטית, התשלום היה אמור להתבצע בסוף השנה, כאשר מס הכנסה היה אמור לקחת את כל מה שאנחנו מדווחים עליו, ולגבות מאיתנו מס בהתאם.

העניין הזה לא נח לאף אחד: המדינה רוצה את הכסף מוקדם בשנה ככל האפשר, ואילו עצמאי ממוצע יכול אולי להניח בכל חודש סכום כסף לתשלום מס הכנסה בסוף השנה, אבל הכסף לא שלו, לכאורה, מה שהיה מביא לבעיות מיסוי ושאלות אחרות.

מסיבה זו אנחנו משלמים בכל חודש למס הכנסה מס, על פי ההכנסה המשוערת שלנו במשך השנה כולה. את המס משלמים בצורת מקדמות (תשלום חודשי שמבוסס על אותה הכנסה משוערת) או  שהוא מנוכה במקור על ידי הלקוחות, ומועבר על ידיהם למס הכנסה.

אז למה יש החזרים?

בסוף השנה, ההכנסה שלנו עשויה להיות שונה מההערכה שלנו ושל מס הכנסה. יכול להיות שאכן הערכנו נכון, והרווחנו 100,000 ש"ח, אבל ההוצאות שלנו היו גדולות יותר. יכול להיות שהרווחנו פחות – או יותר.

במקרה שבו הרווחנו פחות, מגיע לנו החזר, כיון ששילמנו מס ללא צורך:

בסעיף 159א עוסקת פקודת מס הכנסה בהחזר מס יתר לאחר הגשת דו"ח שנתי. כאשר הדו"ח הוגש כהלכה, יהיה זכאי המגיש להחזר מס תוך 90 יום ממועד הגשת הדו"ח או בסוף יולי של השנה שלאחר השנה לגביה הוגש הדו"ח – המאוחר מבין שני התאריכים.

חשוב לדעת שהמדינה לא רק שמחזירה את המס הזה אלא שהיא גם משלמת ריבית והצמדה על הכסף הזה.

איך מקבלים החזרים ממס הכנסה?

ראשית יש להגיש את הדו"ח השנתי, מאושר על ידי רואה חשבון, בהתאם למה שהוגדר לכם.

בהינתן שהספרים שלכם תקינים, במהלך השנה הגשתם חשבוניות והוצאתם קבלות כדין, ואתם חושבים שמגיע לכם כסף כעצמאיים, הגישו בעצמכם או באמצעות רואה החשבון שלכם בקשה להחזר ממס הכנסה.

כדאי מאוד לבדוק גם החזרים מגופים אחרים, כגון ביטוח לאומי, ושוב, במיוחד אם יש לכם הכנסה משני מקורות או יותר.

השאירו לנו תגובה לפוסט

למה פרובוקטור?

לכל אחד יש משהו לומר, ביקורת או פירגון ולפעמים סתם לפרוק את מה שיש לו על הלב. במקום לשמור הכל בפנים תשפכו את זה על המקלדת 

פוסטים אחרונים

גלילה לראש העמוד