הפרובוקטור - לצעוק ולהוציא את כל מה שיש לנו על המדינה, וגם קצת על העולם

תביעה קטנה – כיצד מתנהל המשפט

תביעות קטנות

על מנת לא להעמיס עוד על מערכת בתי המשפט ועל מנת לשפר את השירות לאזרח, תביעות נזיקין קטנות בסכום של עד 39,900 ש“ח, ניתן ליישב במסגרת בית המשפט לתביעות קטנות. אזרח יכול להגיש תביעה קטנה נגד כל ישות משפטית, אך שימו לב כי לא כל ישות משפטית יכולה לתבוע את האזרח בתביעה קטנה – חברה בע“מ ותאגידים אינם יכולים להגיש תביעה קטנה, אלא אם כן מדובר בתביעת נגד.

אם הגשת, או הגישו נגדך, תביעה קטנה, ישנו תהליך אשר בסופו של דבר מביא את שני הצדדים לדיון בבית המשפט לתביעות קטנות. אם הוגשה נגדך תביעה קטנה, חשוב שתגיש כתב הגנה ושתגיע לדיון, אחרת ככל הנראה תפסיד. נוכחות בבית המשפט היא הסיכוי לקבל פסק דין לטובתך או להגיע לפשרה בין שני הצדדים; כל דבר אחר הוא ניצחון התובע. אז מה צריך לדעת לקראת ההופעה בבית המשפט לתביעות קטנות?

תביעה קטנות – הופעה בבית המשפט

אמנם בית המשפט לתביעות קטנות מתנהל בצורה יותר גמישה, אך זהו עדיין בית משפט ויש לכבד את המקום. אין צורך להגיע בחליפה ועניבה, אך בהחלט יש צורך להגיע בלבוש הולם המכבד את המקום ואת המעמד. כאשר השופט נכנס לאולם בית המשפט, או יוצא, על כל הנוכחים לעמוד עד אשר השופט יתיר להם לשבת או עד אשר יצא מהאולם. אין צורך להסביר שבמעמד זה הטלפון הסלולרי כבוי או במצב שקט.

לאחר כניסת השופט לאולם הוא יקרא בשם התובע ובשם הנתבע ויוודא ששניהם נוכחים בדיון. כאשר השופט קורא בשמך יש לקום ולענות. השופט יערוך דיון מכובד במהלכו יקשיב לשני הצדדים. במידה ורוצים לפנות לשופט יש לעשות זאת בפנייה "כבודו" ולהמתין לאישור לדבר, בשום פנים ואופן אין להתפרץ לדבריו.

לצורך קבלת ההחלטות השופט יקשיב לשני הצדדים ויבחן את המסמכים שהוצגו בפניו לצורך קבלת הכרעה. יתכן שהשופט יציע הצעת פשרה, אך במידה ואין הסכמה בין התובע לנתבע, השופט יקבע את פסק הדין. בדיון של תביעה קטנה לא חלה על השופט חובה לתת פסק דין באופן מיידי; השופט יכול לתת את פסק הדין עד 7 ימים לאחר הדיון. במקרה ולא ניתן פסק דין במהלך המשפט, הוא ישלח בדואר.

תביעה קטנה – פסק דין

במידה והשופט מצא כי טענות התובע נכונות ומוצדקות הוא עשוי לקבוע כי על הנתבע לשלם לתובע סכום כסף. יתכן כי השופט יקבע תשלום באופן מיידי או שיקציב מסגרת זמן לביצוע התשלום. במידה והנתבע אינו ממלא אחר החלטת השופט, כלומר אינו משלם, יש לפנות אל ההוצאה לפועל עם פסק הדין; ההוצאה לפועל תטפל בנושא הגבייה ומימוש החלטת השופט.

השאירו לנו תגובה לפוסט

למה פרובוקטור?

לכל אחד יש משהו לומר, ביקורת או פירגון ולפעמים סתם לפרוק את מה שיש לו על הלב. במקום לשמור הכל בפנים תשפכו את זה על המקלדת 

פוסטים אחרונים

גלילה לראש העמוד