הפרובוקטור - לצעוק ולהוציא את כל מה שיש לנו על המדינה, וגם קצת על העולם

הפסיכולוגיה מאחורי שפיכה מוקדמת

גבר מדוכדך

גבר מדוכדך

שפיכה מוקדמת היא תופעה שממעטים לדבר עליה אך היא רווחת מאוד בקרב גברים. ולמרות שיש מדדים "אובייקטיבים" או "מדעיים" להגדרת שפיכה מוקדמת, מדובר בעניין מאוד סובייקטיבי. מבחינה מדעית נקרא לשפיכה מוקדמת כאשר יש פליטה בפחות מ-2 דקות מרגע החדירה ועד לרגע השפיכה. אך בפועל, במציאות, שפיכה מוקדמת היא כאשר הגבר חש שאין ביכולתו לשלוט בעיתוי השפיכה וזו תחושה אישית וסובייקטיבית. יש גברים שעל פי מדדים מדעיים יש להם שפיכה מוקדמת אך הם לא חשים בכך כי זמן זה מספיק להם ולבני/בנות הזוג שלהם. ויש גברים שעשויים להגיע לשפיכה מאוחר יותר מ-2 דקות והם נחשבים "נורמטיביים" אך עדיין יחושו שהם מתקשים לשלוט בעיתוי השפיכה. שביעות הרצון של הגבר ושל הפרטנר/ית שלו הם, אפוא, האינדיקציה לשפיכה מוקדמת.

כיצד הפסיכיאטריה מסבירה שפיכה מהירה?

על פי ה-DMS,  "המילון" של ארגון הפסיכיאטריה האמריקני, שפיכה מהירה היא תופעה לא מחלת נפש או הפרעה נפשית. ה-DMS מגדיר שפיכה מוקדמת כתופעה שחוזרת ונשנית המתרחשת כאשר גירוי מיני מינימלי מביא לשפיכה מוקדמת, והאדם לא חפץ בכך. זה יכול להתרחש לפני החדירה עצמה או ממש לאחריה. יחד עם זאת גורס ה-DMS כי יש לקחת בחשבון עוד כמה פרמטרים לפני שמגדירים שפיכה מוקדמת והם: גיל, משך זמן המשחק המקדים, סוג הפרטנר/ית – ישן או חדש, תכיפות קיום יחסי מין, האם מדובר בקיום יחסים ראשון ומצב רגשי.

סיבות פסיכולוגיות המסבירות שפיכה מוקדמת

חוקרים סבורים כי שפיכה מוקדמת יכולה להתרחש בשל סיבות פיזיולוגיות אך גם ובעיקר בשל סיבות פסיכולוגיות או התנהגותיות.  בין היתר הספרות הפסיכולוגית המקצועית מונה את הסיבות ההתנהגותיות והפסיכולוגיות הבאות: הפרעת דחק- פוסט-טראומתית, חרדות, רגשות אשם, בעיות בעבודה ובפרנסה, ביישנות-יתר, חוסר ניסיון מיני, בעיות בזוגיות, הרגלי אוננות קודמים או מניה דפרסיה.

האימפקט של שפיכה מוקדמת על נפשם של גברים

בספרות הקלינית הפסיכולוגית מסבירים מומחים כי האימפקט שיש לשפיכה מוקדמת על גברים מובנת רק מעט. יחד עם זאת ולאור בחינת ניסויים, טיפולים וסקרים שכן בוצעו ניתן להצביע על כמה השפעות.

מחקרים שבדקו השפעת שפיכה מהירה בגברים גילו כי:

שפיכה מוקדמת יכולה לגרום למצוקה (DSM-IV), לקשיים בינאישיים עקב המבוכה שמתלווה לתופעה ועלולה לגרום לגבר להימנע מיצירת מערכות יחסים חדשות או להשפיע באופן שלילי על מערכות יחסים קיימות  (Rust, Golombok, & Collier, 1988). מחקר אחר מצא כי שפיכה מוקדמת משפיעה על איכות החיים של הגבר, וסקר אחר הסביר כי שפיכה מהירה גורמת לעלייה בחרדות (Dunn, Croft, & Hackett, 1999). עוד נמצא כי הופעת שפיכה מוקדמת משפיעה על שביעות הרצון מחיי המין יותר בהשוואה לגברים שחווים בעיות זקפה (Moore & Goldstein, 1980).

האם הפסיכולוגיה יכולה לעזור לסובלים משפיכה מוקדמת?

הפסיכולוגיה והפסיכיאטריה היו עד לא מכבר תמימי דעים כי הסיבות לשפיכה מוקדמת הן פסיכולוגיות, כאמור. ועל בסיס הנחה זו החלו להעניק טיפולים פסיכולוגיים של מטפלים מיניים, מטפלים התנהגותיים וקוגניטיביים לגברים הסובלים משפיכה מוקדמת. ואכן טיפולים אלו הראו מידה מסוימת של הצלחה. טכניקות כמו "לעצור-להתחיל שוב" שפותחה בשנת 1956 ואומצה על ידי מאסטר וג'ונסון ב-1970 ועל ידי פסיכולוגים נוספים הפכו לסטנדרט טיפולי. עם זאת גילו החוקרים כי טכניקה זו דורשת את שיתוף הפעולה המלא של הפרטנר/ית וההצלחה של טכניקה זו היא לטווח הקצר בלבד. רבים מהגברים שהשתמשו בטכניקה זו חוו שוב שפיכה מוקדמת לאחר תקופה קצרה (Bancroft & Coles, 1976).

האם הפסיכיאטריה יכולה לעזור לסובלים משפיכה מוקדמת?

גם כדורים פסיכיאטריים ייעודיים לא היו בנמצא לטיפול בשפיכה מוקדמת. אז פסיכיאטרים רשמו תרופות נוגדות דכאון כגון מעכבי מונואמין אוקסידאז, מעכבי ספיגה חוזרת של סרוטונין, חוסמי α, חוסמי β ותרופות להרפיית שרירים. תרופות אלו נוסו והראו תוצאות די יפות. אך כאשר הגברים חדלו מליטול תרופות אלו, כל השיפור שהושג – אבד, והגברים חזרו לנקודת ההתחלה כשחוו שוב שפיכה מהירה. ועוד לא דיברנו על ההשלכות של נטילת כדורים פסיכיאטריים כימיים בטווח הארוך.

פתרונות טבעיים לשפיכה מוקדמת

אחד הפתרונות הטובין ביותר כיום לתופעת השפיכה המוקדמת הוא ספריי השהייה. ספריי זה אינו פולשני כמו כדורים ואין לו תופעות לוואי. הוא מספק פתרון נקודתי ומהיר ואינו פוגע בגוף. כמו כן, כדאי לחפש תרסיסים המבוססים על חומרים טבעיים בלבד, ולהשתמש בו זמן קצר לפני קיום יחסי המין.

השאירו לנו תגובה לפוסט

למה פרובוקטור?

לכל אחד יש משהו לומר, ביקורת או פירגון ולפעמים סתם לפרוק את מה שיש לו על הלב. במקום לשמור הכל בפנים תשפכו את זה על המקלדת 

פוסטים אחרונים

גלילה לראש העמוד